Stabileste-ti obiective
Unul din cele mai importante lucruri pe care le poti face pentru dezvoltarea carierei tale profesionale este sa iti stabilesti obiective. Va trebui sa depui efort ca sa le atingi dar la final vei ajunge exact acolo unde iti doresti. Le-am impartit in doua categorii: obiective pe termen scurt si obiective pe termen lung.
Obiectivele pe termen lung sunt cele ce necesita intre 3 si 5 ani pentru a fi atinse iar cele scurte pana intr-un an.
Obiectivele trebuie sa fie:
– clare: usor de exprimat
– reale: trebuie sa ai energia, atributele si puterea necesara cat sa le atingi
– sa crezi in ele ca le poti atinge
– flexibile : sa poti modifica anumite detalii, daca este necesar
Ca exemplu, obiectiv pe termen scurt: sa invat in 6 luni engleza nivel mediu, urmand ca in urmatorii 2 ani sa o perfectionez.
Obiectiv pe termen scurt: sa ma inscriu la un program de master.
Obiectiv pe termen lung: in 5 ani sa ajung director in departamentul meu.
Acest model poti sa il folosesti si in zona personala, nu uita atunci cand le notezi trebuie sa faca referire la tine si nu la ceilalti, sa fie cat mai concrete. Obiective de genul sa fiu fericita sau sa am bani nu spun absolut nimic. Sa imi iau o casa in 5 ani este un obiectiv concret, cu mentiunea ca trebuie sa te gandesti : in ce cartier, cu cate camere, etc.
Lucrurile trebuiesc gandite cat mai concret ca la final sa poata fi masurate. Fericirea nu o poti masura de la o zi la alta. Aceste obiective, asezate pe o sageata iti pot arata drumul carierei tale. Incepand de la ocupatia pe care ti-ai ales-o pana la planurile de viitor. Vei putea astfel sa te focalizezi pe ce iti doresti sa obtii si nu te vei implica in lucruri ce nu iti aduc nici o satisfactie.
Obiectivele astfel notate alcatuiesc un plan de atac. Ajungi astfel de la punctul A – alegerea carierei dorite – in punctul B – lucrezi in acel domeniu. Nu poti spune ca viata ta este un hazard total sau ca nu ai noroc. Nici nu ai nevoie cand totul este foarte clar organizat. Sa pornim in dezvoltarea acestui plan impreuna. In primul rand trebuie alcatuit un istoric al joburilor avute pentru a identifica exact evolutia noastra in ultimul timp. Mergem haotic sau lucrurile sunt organizate?
In paralel cu acesta analizezi nivelul educatiei- esti acolo unde ai dorit sau poti mai mult? Incepe lista de la jobul cel mai recent, notand toate proiectele la care ai lucrat si marcandu-le pe cele care ti-au facut cea mai mare placere. Noteaza si perioada cat ai lucrat acolo, este importanta pentru a-ti analiza comportamentul.
La fel vei proceda si la capitolul educatie: scoli, traininguri, ce ai invatat dupa ce ai terminat facultatea. Acolo te-ai oprit sau ai continuat obtinand alte diplome? La final noteaza orice alta experienta pe care ai avut-o: voluntariat, etc. Da, seamana cu un CV si probabil ca multi dintre voi il aveti pregatit, dar scopul acestui exercitiu este de a ne modela cariera asa cum dorim, pornind de la ce am realizat pana acum. Nu cautam scuze pentru nereusite ci doar incercam sa vedem lucrurile cat mai clar.
Ce va place, ce nu va place, ce considerati ca mai este de imbunatatit. Cu siguranta exista mereu ceva mai bun de facut iar acestea se vor transforma in obiective, pe termen scurt sau lung. Un alt lucru pe care as dori sa vi-l impartasesc, pe care l-am aflat de la un minunat psiholog este ca trebuie sa te axezi pe punctele tari si sa le dezvolti pe acestea si nu sa te concentrezi pe punctele slabe pe care le ai.
Din lista realizata mai sus vei reusi sa identifici care sunt punctele tale tari si urmatoarele obiective se vor orienta catre dezvoltarea lor. Revenind la obiective, nu uita sa le separati in obiective pe termen lung si pe termen scurt. Iar daca observi o carenta in educatie nu ezita sa face ceva in acest sens.
Urmarind planul vei sti de acum care este destinatia finala si vei putea sa iti monitorizezi actiunile: faci ce tebuie sau pierzi vremea implicandu-te in proiecte pe langa obiectivele deja stabilite? La ce ma refer cand spun a pierde vremea? Sa luam de exemplu un specialist in PR – are ca arie de activitate o gramada de activitati, de la organizari de evenimente, campanii, copywriting.
Dar daca el se apuca sa studieze dreptul si contabilitatea sunt slabe sanse sa ajunga directorul de PR al agentiei unde lucreaza.
0 comments